Contes

El conte és un mitjà d'expressió natural i una activitat lúdica pels nins/es perquè està present en la seva vida quotidiana, això el converteix en un recurs idoni per facilitar l'expressió de les seves emocions i l'aprenentatge de continguts i valors. L'objectiu és aconseguir a través dels contes tractar juntament amb ells la prevenció d'abusos sexuals perquè sàpiguen enfrontar-se a situacions de risc, saber demanar ajuda i créixer amb una idea sana de sexualitat.



Fitxa tècnica

Títol: Cuentos para educar en familia
Autor: María Victoria Ramírez, Ana Belén Carmona i Carlos de la Cruz 
Editorial: CEAPA
Any edició: 2009
Nombre de pàgines: 87
Paraules clau: Acceptació, autoestima, estereotips sexistes,homosexualitat, comunicació familiar, embaràs.

Resum

És una recoplicació de quatre contes:

- Víctor, detective privado: Un nen molt curiós que sempre fa preguntes en recerca de les seves respostes, fins que un dia la seva tia té un nen i es demana d'on surten els infants.
- La niña del otro lado del espejo: Una història per tractar l'acceptació d'un mateix, saber reconèixer les nostres qualitats, no deixar-se influenciar pels mals comentaris de persones externes i la importància de contar els nostres problemes a les persones que hi tenim confiança.
- Celeste y sus juegos: Celeste li encanta jugar, però no als mateixos jocs que la resta de les seves companyes i també duu un altre tipu de vestimenta. En el conte es vol tractar que no hi ha uns atributs caracteristics per ser nin o nina, ni colors, valors, jocs, comportaments...
- Un cuento dentro de otro cuento: Simón i Sergio són dos germans que es duen estupendament, fins que un dia Simón es torna reservat i callat. El germà preocupat li demana què li passa, però no va ser tan fàcil treurer-li el secret, només una paraula, "gay" que Sergio no entenia. La mare es va donar compte i aprofitant l'oportunitat de contar-li un conte a Sergio va transmetre el missatge de l'homosexualitat.

Altres 

Després de cada conte hi ha una petita guia per poder reflexionar sobre la lectura i poder emetre el missatge final que vol transmetre la història. Podem accedir al conte en el següent enllaç:


Fitxa tècnica

Títol: No le cuentes cuentos
Autor: Carlos de la Cruz i Mario de la Cruz
Editorial: CEAPA
Any edició: 2011
Nombre de pàgines: 28
Paraules clau: Concepció, embaràs, part.

Resum

Conte que trata la sexualitat i reproducció amb l'objectiu de desenvolupar la imaginació i que les famílies comparteixin experiències i informació. Doncs, es pot aprofitar per parlar, escoltar i dialogar. Per explicar tot el que se sap, que segur que és molt, tant de la realitat pròpia com d'altres realitats i sobretot per deixar la porta oberta a seguir parlant de molts unes altres temes tant ara com més endavant. 

Altres

A cada pàgina hi apareixen preguntes per crear un diàleg de doble direcció entre el nen i l'adult. Les il·lustracions també permeten xerrar de molts temes i inclòs jugar amb elles. Al final, el conte continua per a la persona adulta (recomanem llegir tot abans) on es vol aportar pistes sobre cada una de les pàgines, amb petites claus i consells per ser capaços d'ampliar la informació que apareix al text principal. Per poder accedir-hi, cliclar al següent enllaç:


Fitxa tècnica

Títol: ¡Mamá puso un huevo! O cómo se hacen los niños
Autor: Babette Cole
Editorial: Ediciones Destino
Any edició: 1999
Nombre de pàgines: 40
Paraules clau: Concepció, embaràs, part.

Resum

Narra de forma divertida els processos d'embaràs i part.


Altres

Al seguent link es pot consultar el llibre en format de SlideShare, però el llibre original és en paper: 


Fitxa tècnica 

Títol: Pelos por todas partes o la hormona alborotada
Autor: Babette Cole
Editorial: Ediciones Destino
Any edició: 2000
Nombre de pàgines: 40
Paraules clau: Canvis croporals, pubertat.


Resum

El text es desenvolupa a través de la conversa entre una nena petita i el seu osset de peluix, amb el Sr. I la Sra. Hormona com a responsables dels agitats canvis que sofreixen les nenes.


Fitxa tècnica

Títol: ¡Sorpresa! Grandes cambios en tu vida.
Autor: Ana Margarita Moreno, Juan Francisco Vélez y Maria Luisa Estrada.
Editorial: Villegas Editores
Any edició: 2011
Nombre de pàgines: 49
Paraules clau: Canvis croporals, pubertat, nens.


Resum

Dirigit a nens de 9 a 14 anys que explica els canvis de la pubertat i l'arribada de la fertilitat.  Aquest llibre busca ser un suport per als pares que volen aprendre a parlar amb seguretat i naturalitat. Igual que serà un suport per als fills, els qui podran trobar informació clara i positiva que els buidarà dubtes i els ajudarà a entendre què els està succeint, el perquè i el per a què...


Fitxa tècnica

Títol: ¡Sorpresa! Te espera un gran regalo.
Autor: Ana Margarita Moreno, Juan Francisco Vélez y Maria Luisa Estrada.
Editorial: Villegas Editores
Any edició: 2011
Nombre de pàgines: 43
Paraules clau: Canvis croporals, pubertat, nenes.


Resum

Tot el que els pares han de dir a les seves filles sobre la pubertat i l'arribada de la fertilitat explicat en un llenguatge senzill i amè que poden llegir les nenes entre 8 i 13 anys. Per als pares és una excel·lent ajuda perquè obre canals de comunicació i facilita parlar a temps i amb naturalitat sobre la vida i l'amor.


Fitxa tècnica

Títol: Mía se hace mayor.
Autor: Mònica Peitx
Editorial: Editorial Juventud
Any edició: 2016
Nombre de pàgines: 48
Paraules clau: canvis corporals, pubertat, nenes.


Resum

Mía té nou anys i ens explica aquí l'extraordinària aventura de fer-se major. Descobreix quins canvis experimenta el cos d'una nena durant la pubertat: Pits? Tops? Sostens? Dormir més? Pèls? Depilar-se? Regla? Compreses? Tampons? El seu pediatre contestarà a totes les seves preguntes... Fer-se major és una gran aventura i quant més sàpigues, millor!


Fitxa tècnica

Títol: El tesoro de Lilith. Un cuento sobre la sexualidad, el placer y el ciclo menstrual
Autor: Carla Trepat Casanovas
Editorial: (Autor-Editor)
Any edició: 2013
Nombre de pàgines: 56
Paraules clau: Canvis corporals, menstruació.

Resum

EL tresor de Lilith narra, des d'un llenguatge metafòric, la transformació d'una nena en dona. Per a això empra la història d'un arbre, Lilith, el desig del qual és viatjar i conèixer. Amb l'ajuda de l'Àvia Margarita, es converteix en nena i rep els regals que això comporta: la Flor de la Vida que acompanyés els seus cicles i les Papallones que jugaran amb ella.

El tresor de Lilith ens ajudarà a transmetre a les filles la bellesa i el poder de la sexualitat femenina perquè puguin caminar amb seguretat i confiança. D'altra banda, servirà d'excusa per obrir diàlegs sobre aquest tema i perquè les nenes tinguin estímuls a prop que els permetin incorporar-ho en la seva vida i plantejar-nos preguntes sobre aquest tema. Els transmet una imatge positiva de la menstruació, el plaer i la sexualitat, ajudant-les així a potenciar la seva autoestima.


Fitxa tècnica 

Títol: Billy y el vestido rosa
Autor: Anne Fine
Editorial: Alfaguara
Any edició: 2002
Nombre de pàgines: 112
Paraules clau: Estereotips sexistes, rols de gènere, igualtat, sexisme.

Resum

Un matí, la mare de Billy entra a la seva cambra, li posa un vestit i li mana al col·legi. Allí li ocorren coses sorprenents. Tot ha canviat des que porta un vestit rosa. Billy no podia imaginar el tracte que la gent dispensa a les nenes.

Altres

En el seguent link hi ha un llistat de propostes d'activitats per treballar abans de la lectura: 


Fitxa tècnica

Títol: Oliver Button es una nena
Autor: Tomie dePaola
Editorial: Everest
Any edició: 2002
Nombre de pàgines: 48
Paraules clau: Estereotips sexistes, rols de gènere, igualtat, sexisme.


Resum

És la història d'un nen, Oliver, al que no li diverteix fer les coses que "se suposa haurien de fer els nens". A ell li agrada agafar flors, llegir llibres, pintar quadres, saltar a la corda... i sobretot disfressar-se i ballar. El seu pare li renyeix i li diu que practiqui jocs de pilota; els nens en el col·legi es fiquen amb ell, i no volen que jugui amb ells perquè saben que perdran si Oliver està en l'equip. No obstant això, amb el suport de la seva mare, del seu pare després i de la senyoreta Leah, comença a anar a classes de ball i a preparar-se pel que vol fer. Quan els nens del col·legi li veuen les seves sabates de ball, riuen d'ell i els hi lleven. Són les nenes les que li de- fienden i li retornen les seves sabates. Després d'això, apareix una pintada en el col·legi que posa "Oliver Button és una nena."

Dies després Oliver vas agafar a un concurs de talents, que no guanya. Tem la volta al col·le per haver d'en- frentarse a les bromes dels seus companys però per a la seva alegria i sorpresa en la pintada la paraula "nena" estava ratllada i ara diu: "Oliver és un fenomen".

Altres

El següents links vos condueixen a....


Fitxa tècnica

Títol: El principe ceniciento
Autor: Babette Cole
Editorial: Destino
Any edició: 1990
Nombre de pàgines: 32
Paraules clau: Estereotips sexistes, rols de gènere, igualtat, sexisme.

Resum

Ens mostra en el seu argument una nova versió del conte tradicional de fades "La cenicienta". L'argument del qual gira entorn a la injusta opressió i posterior recompensa, en aquest cas protagonitzada per un home i amb certes pinzellades d'humor.

Altres

El següents links vos condueixen a....

Vídeo Youtube on s'explica el conte oralment amb imatges


Fitxa tècnica

Títol: Rosa caramelo
Autor: Adela Turín
Editorial: S.L.Kalandraka Editora.
Any edició: 2012
Nombre de pàgines: 40
Paraules clau: Estereotips sexistes, rols de gènere, igualtat, sexisme.

Resum

En la rajada, totes les elefantes són de color rosa, menys Margarita. I aviat descobrirà que les del seu sexe tenen prohibit fer coses reservades als mascles. Al no acceptar aquesta tradició mostrarà a les seves companyes que la igualtat no és una utopia. 

Altres

En el següent link hi ha un llistat de propostes d'activitats per treballar abansi després de la lecutra:


Fitxa tècnica

Títol: La Cenicienta que no quería comer perdices.
Autor: Nunila López Salamero
Editorial: Planeta
Any edició: 2009
Nombre de pàgines: 96
Paraules clau: Estereotips sexistes, rols de gènere, igualtat, sexisme.


Resum

La Cenicienta que no volia menjar perdius és un conte modern i de cort realista. Ens mostra la situació de dones que un dia descobreixen que la seva vida no és el promès conte de fades que es van creure. En l'obra es reinventa el conte clàssic de la Ventafocs amb una protagonista vegetariana i al seu torn rebel.

Altres

Aquí hi ha el link per poder veure el conte en PDF: 


Fitxa tècnica

Títol: ¿Hay algo más aburrido que ser una princesa rosa?
Autor: Raquel Díaz Reguera
Editorial: Thule
Any edició: 2010
Nombre de pàgines: 40
Paraules clau: Estereotips sexistes, rols de gènere, igualtat, sexisme.

Resum

Carlota era una princesa rosa. Amb el seu vestit rosa, el seu armari ple de roba rosa. Però Carlota estava farta del rosa i de ser una princesa. Volia vestir de vermell, de verd o de violeta... No volia besar gripaus per veure si eren prínceps blaus. No volia prínceps blaus. Carlota sempre es preguntava per què no hi havia princeses que solquessin els mars a la recerca d'aventures. O princeses que rescatessin als prínceps de les arpes d'un llop feroç. O princeses que cacessin dracs o volessin amb globus.


Fitxa tècnica

Títol: Cuentos para coeducar. Dirigidos a niñas y niños de entre 6 y 12 años.
Autor: Raquel Míguez, Clara Redondo, Esperanza Fabregat,  Lupe García Rodríguez i Mª Jesús Cerviño.
Editorial: CEAPA
Any edició: 2011
Nombre de pàgines: 71
Paraules clau: Estereotips sexistes, rols de gènere, igualtat, sexisme, coeducació.

Resum

Recopilatori de tres contes: Agua y arena, Alicia y el viento i Una sabana en el 5ºC. Amb els contes es vol aportar diverses mirades sobre situacions quotidianes de nenes i nens que els obrin cap a la possibilitat de ser de mil maneres diferents, permetent-los crear, imaginar i jugar de la forma en què desitgin i no solament condicionats pels estereotips de gènere. Durant els tres relats aporta diverses mirades sobre situacions quotidianes de nenes i nens que els obrin cap a la possibilitat de ser de mil maneres diferents, permetent-los crear, imaginar i jugar de la forma en què desitgin i no solament condicionats pels estereotips de gènere.

A més, a part del contes, inclou una guía didàctica per a cada un d'ells dirigides a les persones adultes per ajudar-los a la seva aplicació didàctica.

Altres 

Aquí hi ha el link per poder veure el conte en PDF: 


Aquí vos deix un recopilatori de contes per treballar la coeduació a través de diferents contes classificats per edats que publica el FUHEM,  una fundació independent sense ànim de lucre que promou la justícia social, l'aprofundiment de la democràcia i la sostenibilitat ambiental, a través de l'activitat educativa i del treball en temes ecosociales.


Fitxa tècnica

Títol: Rey y Rey
Autor: Linda de Haan y Stern Nijland
Editorial: Serres
Any edició: 2005
Nombre de pàgines: 32
Paraules clau: Homosexualitat, homes.


Resum

Un matí la reina desperta al seu fill amb una exigència, ha de casar-se. Després d'una llarga cantaleta aconsegueix que el seu fill accepti conèixer a les princeses més reconegudes i famoses, no obstant això queda clar que no li agrada cap d'elles. La d'aquí li sembla massa avorrida, la d'aquí massa malabarista, aquesta una altra és la que no agrada d'ell, fins que apareix la princesa Magdalena i el seu germà el Príncep Blau... Rey i Rey posa el homosexualitat davant els nens com un assumpte quotidià com una elecció que es pot realitzar amb tota llibertat sense el temor a les pressions socials


Altres

Aquí hi ha el link per poder veure el conte en SlideShare: 


Fitxa tècnica

Títol: Tres con Tango.
Autor: Justin Richardson i Peter Parnell
Editorial: RBA Libros
Any edició: 2006
Nombre de pàgines: 32
Paraules clau: Homosexualitat, homes. 

Resum

Aquesta és la història veritable de Roy i Sitja, pingüins barbijos, que tenen una delicada línia de plomes negres per sota del bec, com si fos un collaret. Després d'algun temps, en 1998, Rob Gramzay, el guardadel Zoo del Central Park, va descobrir que aquests dos pingüins mascles que estaven junts sempre eren pareja.en l'any 2000, Rob Gramzay sempre observava el comportament tendre de Roy i Sitja, i va decidir donar-los l'oportunitat de crear una família. Tango, la seva cria, va néixer d'un ou d'una altra parella de pingüins, que es diuen Betty i Porkey. Aquesta parella acostuma a incubar els seus propis ous, però mai han estat capaços d'ocupar-se de més d'un al mateix temps. Quan Betty va posar dos ous fèrtils, Gramzay va col·locar l'ou sobrant en el niu buit que havia construït la parella. I el nom triat per al bebè pingüí significa que &es necessiten dos per ballar un Tango.si váis al Zoo de Central Park, podreu veure a Tango i els seus pares jugant a la casa dels pingüins, amb els seus amics, Nipper, Squawk, Charlie, Wasabi i Piwi. Hi ha quaranta-dos pingüins barbijos en el zoo Central Park, i més de deu milions al món.Però només hi ha un Tango.Una nova de forma d'ensenyar als nens a comprendre la formació de famílies diferents.


Fitxa tècnica

Títol: La princesa Li
Autor: Luis Amavisca i Elena Rendeiro
Editorial: Egales
Any edició: 2012
Nombre de pàgines: 38
Paraules clau: Homosexualitat, dones.

Resum

Ens trobem probablement davant la primera història protagonitzada per una princesa lesbiana. La princesa Li vivia amb el seu pare, el rei Wan, en un bell palau. Tot estava en ordre fins que va arribar l'hora de casar a la princesa amb un jove de la Cort, però ella confessa que viu enamorada de Beatriz. El tradicional conte de màgia, amb tocs de la llunyana Xina, canvia per presentar-nos una rondalla d'igualtat, i, sobretot, una història d'amor.


Fitxa tècnica

Títol: Paula tiene dos mamás
Autor: Newman Leslea
Editorial: Bellaterra
Any edició: 2003
Nombre de pàgines: 30
Paraules clau: Família, diversitat, homosexualitat.

Resum

Totes les persones són iguals i alhora molt diferents.A les famílies els ocorre alguna cosa semblant, hi ha famílies amb una mamà i un papà, unes altres només amb un papà o amb una mamà. Aquest llibre explica la història de Paula que té dues mamàs i en la qual aprèn que l'única cosa veritablement important és l'afecte.


Fitxa tècnica

Títol: Nicolás tiene 2 papás.
Autor: Movilh
Editorial: Movilh
Any edició: 2014
Nombre de pàgines:
Paraules clau: famílies, diversitat, homosexualitat.

Resum

El llibre explica la història d'un nen anomenat Nicolás, qui viu al costat dels seus pares Pablo i Sebastián, i de la relacion que tenen tots amb Clara, la mare de Nicolás.

Altres

Aquí hi ha el link per poder veure el conte online:



Fitxa tècnica

Títol: ¡Mi familia es de otro mundo!
Autor: Cecilia Blanco
Editorial: Uranito
Any edició: 2014
Nombre de pàgines: 80
Paraules clau: famílies, diversitat.

Resum

Durant molt temps es va considerar "normal" solament a la família constituïda per mare, pare i fills. No obstant això, una situació freqüent és que els pares se separin i formin (o no) noves famílies. També les hi ha amb avis que crían als seus néts sense la presència dels pares. L'adopció o els mètodes de fertilització assistida ja no s'oculten com alguna cosa vergonyós. Cada vegada es donen més casos de parelles conformades per dos homes o dues dones que decideixen tenir fills. En suma, existeix una àmplia gamma de models familiars que ratifiquen que vivim en una societat dinàmica, complexa i diversa. La meva família és d'un altre món! reflecteix aquesta diversitat, amb humor i tendresa, a través de les històries de diferents nens. Set famílies que per mitjà de forts llaços d'amor entre els seus integrants aconsegueixen resoldre els seus problemes, adaptar-se als canvis i acceptar les seves pèrdues.

Altres

En aquest link hi ha una guia sobre una llista d'activitats per fer després de la lectura:


Fitxa tècnica

Títol: Familiari
Autor: Mar Cerdà
Editorial: Comanegra
Any edició: 2014
Nombre de pàgines: 20
Paraules clau: famílies, diversitat.

Resum

Totes les famílies del món estan en aquest llibre!
Els models tradicionals de famílies han canviat i volem que tots els nens i nenes puguin construir la seva. La combinació de les 15 làmines que presentem permet formar més de 80.000 famílies diferents, amb totes les particularitats que puguem imaginar: dues mares, germans d'altres països, familiars que viuen lluny, avis que viuen a casa, germans bessons, famílies monoparentals... I ofereix, a més, una làmina buida perquè els més petits puguin dibuixar la seva família, si és tan sorprenent que no l'han trobada reflectida! 


Fitxa tècnica

Títol: Mi padre es ama de casa.
Autor: Silvia Ugidos
Editorial: S.A. Editoral Sa Galera
Any edició: 2000
Nombre de pàgines: 32
Paraules clau: famílies, diversitat.

Resum

En el llibre es planteja un problema o una situació de la vida real, alhora que es proposa una desdramatización i una solució adequada a cada cas, sempre en clau d'humor. Els objectius són: fomentar el respecte per la diversitat, potenciar una actitud oberta i respectuosa davant determinades problemàtiques, afavorir la integració de qualsevol persona en un col·lectiu i fomentar la convivència entre les persones.


En aques link podreu trobar tota una llista de llibres que tracten la diversitat familiar!


Fitxa tècnica

Títol: Quan un elefant s'enamora
Autor: Davide Cali
Editorial: Barcanova
Any edició: 2016
Nombre de pàgines: 32
Paraules clau: amor, enamorament, sentiments, emocions.

Resum

Què passa quan ens enamorem? I si és un elefant el que s'enamora? Sembla que res no li surt del dret i que està una mica despistat i melancòlic. Però, quan ningú s'ho espera... Aquest és un conte original i tendre que descriu els símptomes del començament d'una història d'amor i les possibles conseqüències. Una cosa que li pot passar a qualsevol. Fins i tot a un elefant! 


Fitxa tècnica

Títol: Enamorados
Autor: Rebecca Dautremer
Editorial: Kokinos
Any edició: 2003
Nombre de pàgines: 40
Paraules clau: amor, enamorament,sentiments, emocions.

Resum

Què és estar enamorat? És com caure de la bici o és una mica de mentida? És tornar-se una mica boig o és estar malalt? Cal portar paraigua o donar-se petons? És una mica de noies o d'àngels? Tot això caldrà explicar-li-ho a Ernesto (que estima a Salomé) encara que encara no sap demostrar-li-ho.


Fitxa tècnica

Títol: Arturo y Clementina
Autor: Adela Turín
Editorial: S.L.Kalandraka Editora
Any edició: 2012
Nombre de pàgines: 40
Paraules clau: Rol femení, estereotips sexistes, discriminació, igualdat, masclisme, maltractes psicològics, violència de gènere.

Resum

Arturo i Clementina són dues tortugues que s'enamoren i immediatament es casen. Clementina li agrada dur una vida divertida, aprendre coses noves, explorar... Tenia moltíssims somnis, en canvi, Arturo és més tranquil i no li agraden les idees de Clementina, a més, no creia que ella fos capaç de fer totes aquestes coses, la trobava beneita, despistada i avorrida, per tant, cada dia li duia un regal diferent: un quadre, una ràdio, una gerra... Que li anava fermant a la seva closca. La pobra Clementina tenia una gran pila d'objectes però res d'això li feia feliç, per tant, un dia va decidir sortir de la seva closca i caminar, sense equipatge. Molt aviat, Arturo arribà a casa i va veure que Clementina s'havia anat a realitzar els seus somnis. 

Altres

El següents links vos condueixen a....

 Guia per tractar el conte, abans, durant i després de la lectura + activitats en sessions + materials necessàris. 

Guia separada en sessions on ofereix activitats per tractar el conte + materials necessàris. 


Fitxa tècnica

Títol: Corre, corre, Mary, corre.
Autor: N.M. Bodecker
Editorial: Lumen
Any edició: 2001
Nombre de pàgines: 32
Paraules clau: Rol femení, estereotips sexistes, discriminació, igualdat, masclisme.

Resum

Aquest llibre ens explica la història de Mary, qui després d'una dura jornada encara ha de cuidar del seu marit i fer-ho tot a corre-cuita, fins que un dia s'afarta


Fitxa tècnica

Títol: El Monstruo
Autor: Daniel Martín
Editorial: Loguez Ediciones
Any edició: 2008
Nombre de pàgines: 24
Paraules clau: Rol femení, estereotips sexistes, discriminació, igualdat, masclisme, violència.

Resum

Rosario i el seu germà viuen amb un monstre. És fort i alt; escup escuma per la boca i, en moltes ocasions, els seus ulls es tenyeixen de vermell. Aquest relat ens acosta a les emocions de dos germans que viuen situacions de violència en la seva llar. Les vivències són descrites des del punt de vista dels nens que afronten els fets des d'una mirada tímida i innocent. 

Altres

Al següent link es pot consultar el llibre en format de SlideShare, però el llibre original és en paper:  


A causa de els nombrosos recursos narratius que serveixen per tractar l'educació sexual, dins de la pàgina web hi ha, des del meu punt de vista, els més oportuns i didàctics per ensenyar. A continuació, deix una llista amb altres contes també vàlids per la seva ensenyança, acompanyat del seu link si és tecnològic.

Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started